مصطفی رستمی 1404/06/15 لینک کوتاه: eeihe.ac.ir/c/12376

نظام تربیتی اسلام و نسبت آن با تربیت اخلاقی در اندیشه علی صفایی حائری(ره)

دانشجو: رضا امیرزاده
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر محمد جواد درودی
استاد مشاور:
استاد داور: حجت الاسلام محمدجواد فدایی
سال: 1402
رشته: تربیت اخلاقی
چکیده:

نظام تربیتی اسلام از بخش‌های اثرگذار و مهم اندیشه اسلامی است که واکاوی آن علاوه بر روشن کردن دیدگاه دین اسلام در عرصه تربیت، به کنشگری صحیح و طراحی درست و دقیق برنامه‌های تربیتی اسلام نیز کمک می‌کند. همچنین ساحت تربیت اخلاقی از مهم‌ترین ساحات تربیت است که هر اندیشه تربیتی باید نسبت خود را با آن مشخص کند به‌طوری‌که اثر آن اندیشه بر تربیت اخلاقی مشخص شود. استاد علی صفایی حائری، یکی از اندیشمندان برجسته تربیت اسلامی در دوره معاصر است که نوآوری‌هایی در نگاه نظام‌مند به تربیت اسلامی داشته و همچنین طرفداران زیادی در میان کنشگران تربیتی دارد. با این وجود اندیشه ایشان کمتر شنیده شده و به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است. بر اساس ضرورت یادشده هدف اصلی این پژوهش دستیابی تفصیلی به معنای مدنظر ایشان از نظام تربیتی اسلام و تبیین نسبت آن با تربیت اخلاقی است. روش پژوهش مطالعه و گردآوری اطلاعات از آثار ایشان خصوصاً آثار تربیتی و اخلاقی، تحلیل و دسته‌بندی این مطالب و همچنین استفاده از آثار تبیینی شاگردانشان در قالب صوت و نوشته است. برای تحقق هدف پژوهش ابتدا به تبیین جایگاه نظام‌ و نظام‌سازی در طرح کلی دین پرداخته و سپس نظام‌سازی را با موضوع تربیت تطبیق داده‌ایم. به این ترتیب معنای متفاوتی که استاد صفایی حائری از نظام مدنظر دارد تبیین شده و این نتیجه حاصل شد که نظام تربیتی اسلام در اندیشه ایشان ریسمان پیوندی است که میان عناصر تربیت اسلامی ارتباط برقرار می‌کند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بر اساس این اندیشه نظام تربیتی اسلام به تربیت بعد شناختی انسان می‌پردازد و تربیت اخلاقی که مربوط به بعد احساسی انسان است متأثر از شناخت‌ها است. بنابراین نظام تربیتی مقدمه تحولات اخلاقی است.

کلمات کلیدی: تربیت، تربیت اسلامی، نظام تربیتی اسلام، تربیت اخلاقی، علی صفایی حائری

دانلود فایل