مصطفی رستمی 1404/07/21 لینک کوتاه: eeihe.ac.ir/c/12465

مولفه های اثرگذار در دستیابی به الگوی تربیت اسلامی، با تاکید بر تربیت اخلاقی در اندیشه آیت الله مجتبی تهران

دانشجو: ابوالفضل رضی نتاج
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر محمدرضا کریمی
استاد مشاور: حجت الاسلام محمدعلی تهوری
استاد داور: حجت الاسلام دکتر محمدجواد فدایی
سال: 1403
رشته: تربیت اخلاقی
چکیده:

چکیده تربیت اخلاقی به عنوان یکی از شاخههای دانش ،تربیت در راستای ارتقاء وضعیت اخلاقی جامعه با چالشهایی مانند تناسب نظریههای علمی با مسائل واقعی و نداشتن الگوی عملی مواجه است. ارائه الگوهای هماهنگ با معارف بنیادین نظام تربیتی میتواند زمینه طراحی برنامه های جامع و متناسب با شرایط را فراهم کند برای دستیابی به الگوی کارآمد به عنوان واسطه بین نظام تربیتی و برنامه های عملیاتی لازم است معارف و نظریه های تربیتی بازخوانی شوند آیت الله آقا مجتبی تهرانی از جمله نظریه پردازان حوزه تربیت اخلاقی است که در این پژوهش تلاش شده با روش توصیفی-تحلیلی و مطالعه آثار ایشان مؤلفههای موثر در الگوی تربیت اسلامی با نظر به تربیت اخلافی استخراج شود. این مؤلفه ها شامل ،مخاطب ،اهداف ساحات ،مراحل ،عوامل اصول و روشهای تربیت هستند که سه رکن اصلی الگو یعنی عنصر مخاطب غایت و فرایند تربیت را تشکیل می.دهند در اندیشه آیت الله تهرانی هدف تربیت عبارت است از به فعلیت رسیدن استعدادهای ،فطری صالح شدن و برخورداری از شعور دینی در چهار بعد ،نفس جوارح قلب و عقل که توسط عواملی صورت می گیرد. مربیان و کارگزاران تربیتی باید بر اساس معیارهایی مخاطب خود را پیدا کرده و با اصولی همچون تقدم خودسازی، استمداد از حق ملاحظه اختیار متربی و ،پیوستگی اهداف تربیتی و فضائل اخلاقی را در آنها با سه روش دیداری گفتاری و رفتاری در آنها نهادینه سازند.

کلمات کلیدی: تربیت اسلامی، تربیت اخلاقی، مولفه های تربیت، الگوی تربیت اسلامی، آیت الله آقامجتبی تهرانی

دانلود فایل