مصطفی رستمی 1404/07/22 لینک کوتاه: eeihe.ac.ir/c/12472

بسته آموزشی عزت نفس با رویکرد شناختی رفتاری با تاکید بر منابع اسلامی برای دختران نوجوان

دانشجو: فاطمه سادات موسوی
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر محمدرضا بنیانی
استاد مشاور: حجت الاسلام دکرت حسین رضائیان بیلندی
استاد داور: حجت الاسلام دکتر محمد فرهوش
سال: 1402
رشته: مشاوره خانواده
چکیده:

چکیده عزت نفس نقش مهمی در زندگی ،افراد خصوصاً دختران نوجوان جهت رسیدن به رشد و تعالی ایفا می کند. این تحقیق با هدف طراحی یک بسته آموزشی شناختی رفتاری برای تقویت عزت نفس دختران اساس منابع اسلامی تدوین شده است روش تحقیق در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفت. در بخش کیفی با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و براساس مؤلفه های سازه های عزت نفس توسط بنیانی (۱۳۹۲) تکنیکهای مختلف شناختی رفتاری جهت ارتقاء عزت نفس در دختران نوجوان طراحی گردید برای مؤلفه اول باور) به ظرفیتهای وجودی تکنیکهای آگاهی بخشی گرایش ساز و خودآگاهی، الگودهی حیاورزانه و برای مؤلفه دوم باور) به نیروی (تعقل تکنیکهای تفکر انتقادی و مهارت نوسازی فکری و مؤلفه سوم تقویت باور به نیروی اختیار تکنیکهای خودگویی مثبت و اصلاح اسناددهی و مؤلفه چهارم تکیه گاه تکنیکهای اصلاح خداپنداره و شکرگزاری و مؤلفه آخر (هدفمندی) تکنیک هدف گذاری طراحی شده است. در نهایت بسته آموزشی به صورت یک دوره یازده جلسه ای آموزشی ٦٠ دقیقه ای طرح ریزی و سازماندهی شد برای اعتبار سنجی محتوای این بسته ،آموزشی نظرات ١٤ کارشناس از طریق شاخصهایی چون CVR و CVI دریافت و مورد تایید قرار گرفت این بسته آموزشی با تاکید بر شناخت ،افزایی مهارتهای زندگی خودمدیریتی یک چارچوب منسجم و کاربردی را برای تقویت عزت نفس دختران نوجوان ارائه میدهد. بدین ترتیب، دختران در معرض یک سیستم حمایتی قرار میگیرند که نه تنها انتظارات و الزامات جامعه مدرن را در بر میگیرد بلکه پایه و اساس معنوی و ایمانی قوی در راستای ارزشهای اسلامی را نیز تقویت میکند برای ارزیابی دقیقتر تأثیرات متغیرهای مختلف بر نتایج انجام مطالعات مقایسه ای به منظور بررسی اثر بخشی بسته آموزشی عزت نفس در مقایسه با سایر دوره ها و روشهای موجود، پیشنهاد می شود.

کلمات کلیدی: عزت نفس، بسته آموزشی، شناختی رفتاری، دیدگاه اسلامی، دختران نوجوان

دانلود فایل