مصطفی رستمی 1404/07/28 لینک کوتاه: eeihe.ac.ir/c/12484

آموزش اخلاق به کودکان مقطع ابتدایی: مطالعه موردی عربستان و عراق

دانشجو: محمدحسین پژمان‌فر
استاد راهنما: دکتر حسن نجفی
استاد مشاور:
استاد داور: حجت الاسلام دکتر مهدی فصیحی رامندی
سال: 1402
رشته: تربیت اخلاقی
چکیده:

چکیده یکی از راه‌هایی که می‌تواند تعلیم و تربیت کشور را ارتقا دهد، مطالعه اقدامات صورت گرفته در کشورهای دیگراست. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی آموزش اخلاق به کودکان مقطع ابتدایی در دو کشور «عربستان» و «عراق» می‌باشد. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است که در آن ابتدا محتوای کتب «الدراسات الاسلامیة» از عربستان و «القران الکریم و التربیة الاسلامیة» از عراق در قالب متن، تصاویر و فعالیت‌های یادگیرنده مورد بررسی قرار گرفت و سپس تکنیک‌های مورد استفاده در تدوین شناسایی و مقایسه شد. یافته‌ها نشان داد محتوای اخلاقی کتب عربستان غالباً در اعمال مناسکی، جوارحی و ارتباطات اجتماعی طراحی شده است و سیره پیامبر اکرم در آن جایگاه ویژه‌ای دارد. اما در کتب عراق معارف اخلاقی، گستره بیشتری دارد طوری که فضائل و رذایل معرفی کاملی شده‌اند، همچنین آموزش قرآن و آموزه های اخلاقی معرفی شده در قرآن نمود محسوسی در کتب عراق دارد. از نظر تکنیک‌های تدوینی در کتب عربستان سعی شده از مواردی مانند استفاده از تصاویر جدید و واقعی، مکالمات دو نفری، قصه‌گویی، کیو آر کد، رنگ‌آمیزی، قرار دادن دانش‌آموز در موقعیت قضاوت اخلاقی، متصل کردن عبارات و تصاویر، همراهی خانواده، راهبری معلم، فعالیت بین دانش‌آموزی، شعر و تلقین ناشی از تکرار استفاده گردد، در کتب عراق نوآوری خاصی وجود ندارد و غلبه با تکنیک‌های متداولی همچون نقاشی، شعر، تمثیل، استفاده از جای خالی و وصل کردن عبارت‌ها است. دلالت‌هایی از این تطبیق به دست آمد که می‌تواند در کیفیت‌بخشی به محتوای آموزش اخلاق در مقطع ابتدایی ایران استفاده شود.

کلمات کلیدی: اخلاق، آموزش اخلاق، دانش آموز، مقطع ابتدایی، عربستان، عراق

دانلود فایل