مصطفی رستمی لینک کوتاه: eeihe.ac.ir/c/12506

دلالت‌های نصوص و دستورالعمل‌های دعایی – مناسکی شیعه بر نظام تربیت اخلاقی

  • پیشنهادات کاربردی
  • پیشنهاد می‌گردد که در متون درسی آموزش و پرورش به ادعیه صحیفه سجادیه و مناسک امام صادق (ع) پرداخته شود و در کنار قرآن و روایات از مضامین دعایی بهره گرفته شود.
  • با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می‌گردد که کارگاه‌های آموزشی دعاشناسی برای مخاطبین مختلف برگزار شود و مضامین اخلاقی ادعیه ماثور بازخوانی شود.
  • مربیان و مبلغان دینی در کلاس‌ها و منابر به ترجمه و شرح مضامین اخلاقی ادعیه بپردازند و در حلقه‌های طرح صالحین درباره این مضامین گفتگو کنند.
  • پیشنهاد می‌شود والدین جهت تربیت اخلاقی، فرزندان را با ادعیه ماثور آشنا کنند و در تربیت فرزندان از قالب دعا بهره گیرند.
  • پیشنهاد می‌گردد با توجه به جایگاه ادعیه در تربیت اخلاقی در مقاطع دانشگاهی درسی با عنوان آشنایی با منابع ماثور دعایی افزوده گردد یا برخی تحقیقات به این سمت کشیده شود تا ضمن ایجاد حساسیت اخلاقی مقدمه‌ای برای عملی اخلاقی باشد.
  • پیشنهادات پژوهشی
  • روش به کار گرفته در اين تحقيق، کيفي و از نوع تحليلي – توصيفي، مبتني بر مطالعه کتابخانه‌اي بود از این‌رو پیشنهاد می‌شود که میزان اثر بخشی دعا را بر تربیت اخلاقی با روش کمی بررسی شود و در آن این فرضیه بررسی گردد که دعا در تربیت اخلاقی نقش بسزایی دارد و با بررسی نمونه‌ها این فرضیه مورد آزمون قرار گیرد همچنین پیشنهاد می‌شود این میزان از طریق مشاهده‌ای و با ابزار گزارش و مصاحبه و پرسش و پاسخ بررسی شود.
  • در این پژوهش مبانی، اصول و شیوه‌ها مستفاد از ادعیه با تاکید بر صحیفه سجادیه و مناسک ماثور امام صادق (ع) بود از این‌رو پیشنهاد می‌شود در پژوهشی دیگر این دلالت‌ها و دستورالعمل‌ها با تاکید بر ادعیه و مناسک ماثورامیرالمومنین علی (ع) بررسی گردد.
  • با توجه به اینکه در فصل آخر در جمع بندی بحثی تحت عنوان تراث دعایی – مناسکی به مثابه رویکردی در تربیت اخلاقی مطرح شد، جای بسط و نظریه پردازی وجود دارد که این رویکرد را با عنوان نظریه اسلام در تربیت اخلاقی طرح شود و با تبیین مبانی اصول و شیوه‌ها به نظریه پردازی در این عرصه بپردازد.
  • در فصل چهارم که به بیان شیوه‌های تربیت اخلاقی مستفاد از ادعیه و مناسک ماثور پرداخته احصاء کامل نیست و جای بررسی برخی دیگر از شیوه‌ها را دارد.
  • در این پژوهش دلالت‌ها و دستورالعمل‌های نصوص دعایی – مناسکی شیعه بر نظام تربیت اخلاقی بررسی شد توصیه می‌گردد تا این دلالت‌ها در ادعیه سایر مذاهب مانند اهل سنت یا ادیان غیر الهی دیگر مانند بودائیان بررسی گردد یا در پژوهش تطبیقی دیگر نقش تربیت اخلاقی بین ادعیه اسلامی و بودائیان با روش کیفی از نوع تحلیلی مقایسه گردد یا در پژوهشی دیگر با روش کمی این مقایسه مورد آزمون قرار گیرد.

پایان نامه در ایرانداک