مصطفی رستمی لینک کوتاه: eeihe.ac.ir/c/12597

بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی طلاب سطح یک مدارس علمیه شهر تهران

  • پیشنهادات کاربردی
  • ازآنجا که رگه های شخصیتی نقش غیر قابل انکاری در ابعهاد مختلف زندگی و به ویژه پیشرفت تحصیلی ایفا می کنند، پیشنهاد می شود حزوه های علمیه در کنار سنجش های گوناگونی که در مقاطع مختلف تحصیلی به عمل می آورد، بخشی را نیز به سنجش ابعاد روانی و شخصیت طلاب اختصاص دهد تا از این طریق بتواند به طلاب و خانواده های انها در جهت پیشرفت تحصیلی یاری رساند. 
  • با توجه ه نتایج این تحقیق و سایر مطالعات مشابه می توان نتیجه گرفت، اموزش مهارتهای هیجانی و اجتماعی می تواند هم در دراز مدت و هم در کوتاه مدت موجب افزایش موفقیت طلاب شود لذا با گنجاندن مفهوم هوش هیجانی در برنامه آموزشی حوزه های علمیه می توان به طلاب کمک کرد تا بهتر با فشارهای تحصیلی و اجتماعی مقابله کنند و کنتر دچار افت تحصیلی گردند.
  • اموزش مهارت های اجتماعی و هیجانی در کنار آموزش مطالب درسی توانایی های گسترده دیگری را نیز برای طلاب فرهم می کند که نه تنها به گونه ای مثبت پیشرفت تحصیلی انها را تحت تاثیر قرار داده بلکه میتواند در آینده در عملکرد شغلی و اجتماعی آنها موثر باشد. لذا پیشنهاد می شود ابتدا دوره های آموزشی به صورت کارگاه برای اساتید حوزه های علمیه برنامه ریزی شود و سپس از انها درخواست شود تا این مهارتها را در کلاس درس به طلاب آموزش دهند. 
  • پیشنهادات پژوهشی 
  • با توجه به اینکه در مطالعه حاصر به بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی طلاب مرد سطح یک مدارس علمیه شهر تهارن پرداخته شده پیشنهاد می شود بررسی در پایه های دیگر تحصیلی در بین خواهران طلبه و در موقعیت های فرهنگی و جغرافیایی دیگر نیز انجام شود. 

پایان نامه در ایرانداک