رابطه سن ازدواج و ویژگیهای شخصیت با پیشرفت تحصیلی و رضایت زناشویی در طلاب تهران
پیشنهادات کاربردی
نتایج این پژوهش میتواند به عنوان راهنمای علمی برای بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان مراکز آموزش عالی مفید واقع گردد تا ضمن جلوگیری از تکرار پژوهشی، محدودیتها و پیشنهادهای پژوهشی را مورد توجه قرار دهد.
با توجه نقش تعدیلگر ویژگیهای شخصیتی در پیشرفت و رضایت زناشویی، مشاوران و درمانگران حوزههای آموزشی و مشاورهای میتوانند از نتایج این پژوهش بهره مند شوند.
با توجه به نتایج این تحقیق، متخصصان و مسئولین امر میتوانند در تشریح اهمیت سن ازدواج و نقش آن در بسیاری از فرایندهای روانشناختی، استفاده نمایند.
با توجه به اینکه در روانشناسی مثبت اعتقاد بر این است که سازههای روانشناسی مثبت، از جمله رضایت زناشویی، میتواند از افراد در برابر آثار رویدادهای استرسزای زندگی حمایت کند. به نظر میرسد که تدوین برنامههای پیشگیرانه براساس آموزههای دینی و اصول روانشناسی برای طلاب مفید باشد.
پیشنهادات پژوهشی
پیشنهاد میگردد در کنار استفاده از ابزار خودگزارشی، از مصاحبه ساختارمند نیز جهت رسیدن به اطلاعات متقن استفاده گردد.
پیشنهاد میشود پژوهش حاضر در سایر مناطق جغرافیایی و بر روی سایر افراد جامعه نیز اجرا شود، تا روایی بیرونی پژوهش تقویت گردد.
پیشنهاد میگردد روابط قبل از ازدواج و دوستی با جنس مخالف نیز به عنوان یکی از عوامل مرتبط با زمان ازدواج و پیشرفت تحصیلی در پژوهشهای آتی مورد توجه واقع گردد.