نظام تربیت اخلاقی مبتنی بر رویکرد اخلاق فلسفی با تاکید بر دیدگاه مسکویه و خواجه نصر الدین طوسی
پیشنهادات کاربردی
توجه به مراحل تربیت مهم و اساسی است از این رو عادت دادن» در دوران کودکی عمده ترین راه تربیت اخلاقی است و با افزایش سن متربیان به تهذیب اخلاق و شیوه های مختلف خودسازی اخلاقی از راه ریاضت ،اخلاقی مراقبه و محاسبه و به طور کلی روشهای نظام تربیت اخلاقی مبتنی بر رویکرد اخلاق فلسفی با تأکید بر دیدگاه مسکویه و خواجه نصیرالدین طوسی عقلانی تأکید میشود. فرد باید با افزایش سن، خود دلیل کارها را با نیروی عقل دریابد و عادات آموخته شده در کودکی را آگاهانه به کار گیرد.
در زمینه تربیت اخلاقی به تفاوتهای فردی باید توجه کرد و هرکسی باید به حسب استعداد و تواناییهای خود تحت تربیت قرار گیرد.
محيط و الگوهای محیطی بر نگرش و رفتار انسان تأثیر میگذارد، بنابراین معرفی الگوهای مناسب جامعه به نسل جدید میتواند متربیان را در تربیت بهتر یاری کند. همچنین التزام عملی مربیان به ارزشهای اخلاقی برای اثر گذاری بیشتر، ضروری است.
برای جذب متربیان باید به کرامت و شرافت نفسانی آنها توجه کرد و از روش محبت و مهرورزی و تغافل و تشویق و تنبیه به جا و مناسب استفاده کرد.
امروزه با قرار گرفتن در عصر ارتباطات که مبادله اطلاعات و دیدگاه های مختلف. آسانی صورت می پذیرد و حاصل آن بروز و ظهور سؤالات و تردیدهای فراوان در حجیت و اعتبار دین، اخلاق و ارزشهای اخلاقی است پیشنهاد میشود تربیت اخلاقی در این عصر، بیش از هر زمان دیگر چهره عقلانی به خود گیرد و موجودیتی موجه و مدلل داشته باشد.
رسالت اصلی مراکز و متولیان تربیت در زمینه تربیت اخلاقی ابتدا ادغام دیدگاه های مورد نظر بزرگان و متفکران این عرصه با یکدیگر و تطبیق آن با آموزه های اسلامی، به منظور بهره- گیری هرچه بیشتر از منابع و ذخایر عظیم اخلاقی و نیز تدوین نظام تربیت اخلاقی اسلام و سپس به کارگیری آنها در مدارس توسط مربیانی که به صورتی توانمند در عرصه تربیت اخلاقی وارد شوند و در رویارویی با افکار گوناگون عقلانیت آموزه های دینی و اخلاقی را تبیین کنند.
پیشنهادات پژوهشی
تحقیقاتی به منظور تدوین نظام تربیت اخلاقی مبتنی بر رویکرد اخلاق فلسفی با تأکید بر دیدگاه دیگر متفکران این رویکرد مانند فارابی و ابوالحسن عامری یا مبتنی بر دیگر رویکردهای اخلاقی عرفانی نقلی و تلفیقی) انجام گیرد.
به منظور بهره مندی از دیدگاهها و رویکردهای مختلف تربیت اخلاقی، تحقیقاتی در زمینه مقایسه نظامهای تربیت اخلاقی مبتنی بر رویکردهای مختلف در اسلام و همچنین مقایسه رویکردهای اسلامی و غربی صورت گیرد.