تبیین مدل مفهومی صبر بر اساس آیات و روایات معصومین(ع) و مقایسه مؤلفه های مفهومی صبر با عناصر مفهومی تابآوری در علم روانشناسی
پیشنهادات کاربردی
به عنوان یک پیشنهاد کاربردی مشخص، با توجه به استخراج کامل و جامع مدل مفهومی صبر، اکنون زمینه برای پژوهشگران علوم تربیتی و مشاوران مذهبی فراهم است تا با تجزیه این مدل به مولفههای جزئیتر و عملیاتی، پروتکلهای آموزشی و بستههای مداخلهای تربیتی مبتنی بر آیات و روایات اهل بیت (ع) را برای پرورش و تقویت فضیلت صبر در سطوح مختلف سنی و اجتماعی (از مدارس تا محیطهای کاری و خانواده) استخراج و اعتبارسنجی کنند.
پیشنهادات پژوهشی
در حوزهای مفهومیتر، پیشنهاد میشود پژوهشگران با الهام از روش شناسی و مدل مفهومی صبر که در این پژوهش ارائهشده، به مدلسازی مفهومی سایر فضائل اخلاقی مرتبط که زیرمجموعه یا همخانواده صبر محسوب میشوند، نظیر حلم، وقار و رضا، بپردازند تا از این طریق، یک نقشه مفهومی جامع از شبکه فضائل در نظام اخلاقی اسلام با وضوح و انسجام بیشتری ترسیم گردد.
افزون بر این، پیشنهاد میشود یک پژوهش تجربی تطبیقی در مقیاس بزرگ به منظور طراحی ابزار سنجش «صبر اسلامی» و سپس بررسی همبستگی آن با عناصر تابآوری روانشناختی در جوامع گوناگون طراحی گردد تا انطباقها، تمایزها و قدرت پیشبینیکنندگی این دو سازه در حوزه سلامت روان در مقام عمل آشکار شود.
همچنین، طراحی و آزمون یک بسته مداخلهای روانشناختی-معنوی یکپارچه مبتنی بر عناصر هستهای صبر (مانند آموزش تکنیکهای التفات به معارف توحیدی، تمرینهای مدیریت هیجانات و امیددرمانی مبتنی بر انتظار گشایش) و سنجش اثربخشی بالینی آن بر کاهش شاخصهای مرضی مانند اضطراب و افسردگی و افزایش بهزیستی روانشناختی، میتواند گامی مؤثر در جهت کاربردیسازی یافتههای این پژوهش باشد.