دانشجو: الهام مرادی
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر محمدرضا جهانگیرزاده
استاد مشاور:
استاد داور: حجت الاسلام محمدرضا کیومرثی
سال: 1404
رشته: مشاوره خانواده
چکیده پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی هوش اخلاقی با رویکرد اسلامی و امکانسنجی آن بر رضایت زناشویی انجام شد. رویکرد پژوهش ترکیبی (کیفیـ کمی) بود. در بخش کیفی، روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی قراردادی با رویکرد سیه و شانون به کار گرفته شد. جامعه پژوهش شامل مجموعهای از اسناد و متونى میباشد که براساس منابع اسلامى به بررسى مولفههاى مربوط به موضوع هوش اخلاقی پرداخته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافتهها نشان داد که از بررسی متون 53 کد باز در 14 کدمحوری به دست آمد که در 2 کد انتخابی (مولفههای شخصی و مولفههای بین فردی) دستهبندی شدند و بسته براساس کدهای به دست آمده در 9 جلسه 90 دقیقهای تدوین شد. ارزیابی محتوایی بسته آموزشی هوش اخلاقی با رویکرد اسلامی براساس توافق بین ارزیابها بالاتر از 0/8 به دست آمد. در بخش کمی از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیهی زوجین شهر قم در خردادماه سال 1402 بودند که با روش نمونهگیری دردسترس 30 زوج انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار داده شدند. در بخش کمی دادهها با استفاده از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ گردآوری شد. دادههای جمعآوری شده در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شد. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس در بخش کمی نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش (85/54 و 87/88) و گواه (84/69 و 76/112) در نمره رضایت زناشویی از نظر آماری معنادار میباشد (0/05>P)؛ بنابراین آموزش هوش اخلاقی با رویکرد اسلامی باعث افزایش رضایت زناشویی زوجین شده است.
